Water for Rojava – L’aigua és vida!

Ajudeu-nos a recaptar 100.000 £ per recolzar les cooperatives de dones i els projectes d’aigua vital al nord-est de Síria. L’aigua no és una arma, l’aigua és vida!

Amb cada lliura (£) recaptada amb aquest projecte, se’n donarà una altra. De tal manera que només hem de recaptar 50.000 £ per assolir l’objectiu de 100.000 lliures. Si teniu un problema de donació amb una targeta de crèdit o de dèbit, també podeu fer la donació mitjançant Paypal .

L’aigua no és una arma, l’aigua és vida!

A la regió del Nord i l’Est de Síria, també coneguda amb el nom kurd Rojava, des del 2012 s’ha creat un sistema d’autoadministració democràtica: un sistema basat en les arrels de la democràcia, l’ecologia i la llibertat de les dones, en què participen totes les diferents ètnies i les comunitats religioses poden conviure sota els seus propis termes, mitjançant l’autonomia, l’autodeterminació i la igualtat.

El sistema es basa en assemblees i consells veïnals, amb principis d’ecologia i alliberació de gènere al cor, i valors de pluralisme ètnic i religiós. Les dones es troben al capdavant i al centre d’aquest moviment.

Però ara, Rojava s’enfronta a algunes grans amenaces: guerra, embargament, escassetat d’aigua

Quan va començar la revolució a Rojava, el nivell de les aigües subterrànies va ser molt baix degut principalment a l’agricultura de monocultiu industrial organitzada pel règim sirià durant les darreres quatre dècades, així com a una disminució de les precipitacions arran de la crisi climàtica mundial.

El 2015, Turquia va començar a utilitzar l’ aigua com a arma contra Rojava retenint l’aigua dels rius que desprenen de Turquia a Síria a través de les preses que ha estat construint durant els darrers vint anys.Aleshores, a l’octubre de 2019, les forces estatals turques van envair algunes zones del nord-est de Síria, inclosa la regió de Serekaniye, que subministra aigua a gairebé mig milió de persones a la regió de l’entorn de Hasakah. L’estació d’aigua d’Alouk de Serekaniye va ser objectiu el primer dia de la invasió. Des de llavors s’ha corregit de nou i es torna a posar fora de servei repetidament .

Des de l’inici de la invasió de Serekaniye, les forces militars turques i els seus aliats han continuat atacant la infraestructura hídrica, han cremat horts de nova planta i han malmès els rius proporcionant la major part d’aigua dolça i electricitat a Síria. Actualment, centenars de milers de persones no disposen d’aigua potable fiable.

Aquesta situació s’agreuja molt per l’amenaça de la Covid-19. En temps d’una pandèmia, l’accés a l’aigua és més vital que mai.

“Enmig d’una pandèmia global que sobrecarrega sistemes sofisticats de govern i infraestructures, les autoritats turques han tallat el subministrament d’aigua a les regions amb més tensió a Síria”, va dir Michael Page, director adjunt de l’Orient Mitjà de Human Rights Watch. “Les autoritats turques haurien de fer tot el possible per reprendre immediatament el subministrament a aquestes comunitats”.

Ara, la gent de Rojava necessita la vostra ajuda. Volem recaptar 100.000£ per infraestructures hídriques vitals al Nord i l’Est de Síria.

Una petita fundació privada del Regne Unit que ha donat suport prèviament a projectes a la regió ha acordat una oferta de finançament de partides per iniciar el projecte. Donarà 1£ per cada 1£ dels primers 50 milions de lliures recaptades. Això vol dir que només necessitem recaptar 50.000 £ per assolir l’objectiu de 100 milions de lliures.

El fons ajudarà a les cooperatives de dones i als municipis locals democràtics de Rojava amb projectes com reparar infraestructures danyades pels bombardejos, excavar pous i construir bombes d’aigua per als campaments de refugiats, així com finançar projectes a llarg termini com sistemes de reg de granja cooperativa i riu. iniciatives de neteja.
Malgrat la guerra en curs, la gent de Rojava segueix vivint de forma cooperativa, reconstruint la seva vida, la seva ecologia i la seva economia.

Ara podeu ajudar a recolzar aquests esforços. Informeu-vos sobre aquesta campanya i feu una donació del que pugueu.

L’aigua no és una arma. Av jîyan e – L’aigua és vida!

Qui impulsa aquesta campanya?

La Solidarity Economy Association (a la Gran Bretanya) treballa juntament amb Aborîya Jin (Economia de la dona) al nord-est de Síria, ONG sense ànim de lucre Un Ponte Per (Itàlia), organització benèfica registrada al Regne Unit Heyva Sor a Kurdistanê (Crescent Roja Kurda), Roots for Change. (Suïssa) i la campanya Save the Tigris.

La Solidarity Economy Association ( SEA ) col·labora des de fa temps amb estructures econòmiques de dones principalment autònomes. El 9 d’octubre, quan Turquia va començar la nova invasió de NES, un enginyer d’energies renovables es trobava a la regió treballant amb SEA i Aborîya Jin per identificar projectes relacionats amb les energies renovables. El fil conductor de quasi tots els projectes identificats va ser l’aigua. Quan es necessitava energia, sovint era per arribar a l’aigua als pous ja que el nivell freàtic baixa, fer nous pous per a nous projectes comunitaris o regar terres, a més de les quantitats més petites d’electricitat per a les llars.

Aborîya Jin (AJ, Economia de la dona) és un organisme econòmic democràtic i autònom que forma part del moviment de dones a NES. Activa a tota la regió i formada íntegrament per dones, el seu paper és reforçar el paper de les dones a la societat mitjançant la creació de l’economia femenina, la possibilitat de que les dones es puguin dependre de si mateixes i desenvolupant confiança i autonomia col·lectiva. Són el principal organisme cooperatiu de desenvolupament de les dones a la regió i també donen suport a la fundació de comunitats de famílies que han perdut la seva força principal en la guerra.

Un Ponte Per ( UPP ) ha estat actiu a Itàlia i l’Orient Mitjà durant 28 anys per promoure la pau, els drets humans i la solidaritat mitjançant campanyes d’informació, intercanvi cultural, projectes de cooperació, programes de construcció de la pau i la creació de xarxes de justícia social.

Heyva Sor UK ( Kurdish Red Moon / Crescent ) són la branca britànica de l’organització sense ànim de lucre Kurd Crescent Crescent, que proporciona assistència mèdica i ajuda per als refugiats del Kurdistan, NES i més enllà. Són una entitat benèfica registrada al Regne Unit.

Roots for Change ( RFC ) són una organització ambiental sense ànim de lucre amb seu a Suïssa, al nord-est de Síria i la regió de l’Kurdistan iraquià (KRI). La seva missió és promoure l’ús d’energies renovables, sistemes de conservació d’aigua i pràctiques agrícoles sostenibles, com ara l’agroforestal.

Save the Tigris és una coalició de campanya que dóna suport als moviments de la societat civil que treballen en les preses, la contaminació i la gestió de l’aigua, inclosos els drets per a l’aigua a l’Iraq i al nord-est de Síria. La campanya compta amb una xarxa d’activistes d’aigua a tota la regió i inclou UPP.

Com es gastaran els diners?

Els fons recaptats proporcionaran ajuts a cooperatives locals, organitzacions de la societat civil i municipis locals democràtics, donant suport tant a necessitats concretes com bombes d’aigua per als campaments de refugiats on viuen persones desplaçades internes com a projectes a llarg termini com sistemes d’irrigació de granges cooperatives, i iniciatives de neteja de rius. Volem crear un fons que pugui donar resposta a situacions canviants en una regió extremadament volàtil, tot i que segueix sent altament responsable.

El fons estarà gestionat per dos comitès, un amb seu a Europa, l’altre amb seu al Nord i l’Est de Síria (NES). Tots els projectes que rebin fons estaran completament documentats, amb un seguiment d’activitats i despeses.

Diversos projectes pre-identificats estan preparats per a la seva realització. Així que, un cop transferits els fons a la regió, no han de passar gaire temps perquè les vostres donacions funcionin.

Per exemple…

Suport als projectes cooperatius de dones Aborîya Jin:

• Suport al projecte de poble ecològic per a dones d’Aborîya Jin a Derik, un poble basat en l’economia comunitària, dirigit per dones (dones amb desfavor econòmic, que tenen experiència en l’agricultura). El principal repte és trobar aigua suficient per donar suport a l’agricultura.
  • Projectes de perforació i bombeig d’aigua per a projectes que desenvolupa Aborîya Jin; projectes de reg per a explotacions cooperatives de nova formació i cooperatives de dones petites on l’accés a l’aigua és una necessitat, com les basades en l’agricultura.

Suport als plans locals d’Aigua de NES, que inclouen:

• Restauració de l’estació d’aigua d’Al Hemmeh, que té capacitat de bombament per reomplir l’embassament d’Al Hemmeh (a prop d’Hasakeh) del riu Khabour. Ara és urgent a causa del bombardeig a l’estació d’aigua d’Allok a Serekaniye.
  • Estendre la xarxa d’aigua al barri de Talae (a Hasakeh), on els dipòsits d’aigua existents no són suficients per satisfer les necessitats de la gent;
  • Sistemes de clavegueram i gestió de residus sòlids a les zones urbanes (com la ciutat de Qamishlo, on les aigües residuals entren al riu);
  • Consumibles de tractament d’aigua, rehabilitació / restauració, explotació i manteniment del subministrament d’aigua potable a les zones urbanes;
  • Gestió de fonts públiques;
  • Destil·lació / dessalació d’aigua;
  • Neteja i depuració del riu Jak Jak (Cax Cax en kurd) a Qamishlo.

Suport a la resposta d’emergència per a persones desplaçades internes (IDP) i les comunitats d’acollida (en campaments i fora):

• Distribució de kits d’higiene, tauletes de desinfecció d’aigua, camions d’aigua d’emergència, jerrycans, instal·lacions de sanejament d’emergència en campaments IDP i llocs informals, en comunitats d’acollida i centres col·lectius;
  • L’adquisició i la instal·lació de bombes d’aigua de gran volum per subministrar aigua de l’Eufrates a campaments aïllats d’IDP;
  • Reparació i manteniment de latrines en campaments;
  • Sistemes de subministrament d’aigua sostenibles per a campaments (com Al Hole).

Enllaç a la pàgina de donació: https://www.solidarityeconomy.coop/donate

Enllaç a la pàgina d’informació amb el text original en anglès: https://www.crowdfunder.co.uk/water-for-rojava